SchriFT II
Writing in subject-specific lower secondary education, with the inclusion of Turkish. An intervention study on the effectiveness of interdisciplinary and subject-specific writing support in cooperative learning settings
Background and aims
This research was guided by the basic assumption that genre-based, epistemic writing, which systematically combines academic speech actions (i.e. how to describe, ex-plain or justify in writing) with linguistic knowledge of expression, offers an effective method of promoting language and subject-integrated learning. Linguistic-cognitive speech actions offer the possibility of a multidisciplinary and cross-linguistically coordinated approach.
The acquisition and teaching of subject-specific writing skills should therefore take place in subject lessons. The preceding project (SchriFT) showed transfer effects at the linguistic level between subject-oriented language skills and interdisciplinary academic language skills in both German and Turkish. That such transfer effects can be proven serves as the basis for coordinated language support across the curriculum, and this was the central object of investigation in this follow-up project.
Methods
A quasi-experimental design was conducted for all subjects (physics, technology, history, politics, German, Turkish) in 7th and 8th grade of the participating schools. The effectiveness of writing support on writing skills in the subjects was investigated. To measure skills development, comparable writing tasks were administered in all subjects and in both languages, in which pupils had to describe, explain and justify (the three academic speech actions). These were embedded in situated writing arrangements, structured according to the principles of scaffolding, i.e. with linguistic support measures.
Findings
At the time of writing, initial results are available for just the subject technology. Research was conducted in technology lessons at five comprehensive schools in the German federal state of North Rhine-Westphalia. This sub-sample comprised a total of 322 pupils whose average age was 13.3 years; 43.6 % were female and 56.4 % male. Of this cohort, 63 % were either first- or second-generation migrants, bringing with them a linguistic diversity of 27 different languages. The findings show that the academic speech actions of describing, explaining and justifying are connected, indicating that they potentially build on one another. Furthermore, these findings point to the early success of teaching interventions for language education in technology lessons, illustrating the necessity of such education to take place in subject-specific contexts where multilingualism is taken into account.
Further findings will be published in due course.
Project Publications
Akkuş, N. & Kaulvers, J. (2019). „In das Plastikbechern Kreis ausschneiden“ – Instruktionstexte auf Deutsch und Türkisch. In B. Ahrenholz, S. Jeuk, B. Lütke, J. Paetsch & H. Roll (Hrsg.). Fachunterricht, Sprachbildung und Sprachkompetenzen. Berlin, Boston: de Gruyter, S. 237–258. https://doi.org/10.1515/9783110570380-011
Bernhardt, M. & Conrad, F. (2018). Sprachsensibler Geschichtsunterricht. Geschichte lernen, 31(182), S. 2-9.
Boubakri, C., Krabbe, H. & Fischer, H. E. (2018). Schreiben im Physikunterricht anhand der Textsorte Versuchsprotokoll - Eine empirische Studie zu den Einflussgrößen auf die Schreibfähigkeiten im Physikunterricht; In C. Maurer (Hrsg.) Qualitätsvoller Chemie - und Physikunterricht - normative und empirische Dimensionen (PDF). Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik Jahrestagung in Regensburg 2017,S. 258-261.
Büttner, D. & Gürsoy, E. (2018). Mehrsprachig-inklusive Sprachbildung: Ein (Zukunfts-) Modell. In M. Gutzmann (Hrsg.) Sprachen und Kulturen. Frankfurt/Main: Grundschulverband, S. 96-111.
Ciklasahin, A. & Lang, M. (2020). Textsortenbasierte Sprachbildung im Technikunterricht. Journal of Technical Education (JOTED), 8(1), S. 33-55.
Çıklaşahin, A., Husemann, C. & Steck, C. (2018). Beschreiben und Erklären in Technischer Analyse und Historischem Sachurteil - Anforderungen und Zugänge für den Fachunterricht. In C. Caruso, J. Hofmann, A. Rohde, K. Schick (Hrsg.) Sprache im Unterricht. Ansätze, Konzepte, Methoden (PDF). Trier: WVT, S. 389-403.
Gürsoy, E. & Roll, H. (2018). Schreiben und Mehrschriftlichkeit. Zur funktionalen und koordinierten Förderung einer mehrsprachigen Literalität. In W. Grießhaber, H. Roll, S. Schmölzer-Eibinger & K. Schramm (Hrsg.) Schreiben in der Zweitsprache Deutsch. Ein Handbuch. Berlin: De Gruyter, S. 350-364. https://doi.org/10.1515/9783110354577-023
Krabbe, H., Timmerman, P. & Boubakri, C. (2019). BESCHREIBEN, ERKLÄREN und BEGRÜNDEN im Physikunterricht. In C. Maurer (Hrsg.) Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018 (PDF). Universität Regensburg, S. 265 – 268.
Luft, C. (2019). Sprachliche Handlungen in politischen Sach- und Werturteilen. Theoretische Überlegungen aus interdisziplinärer Perspektive (PDF). Essen: CIVES-Forum.
Manzel, S. & Nagel, F. (2019). Politik/Gesellschaftslehre, Sekundarstufe I: Textsortenbasierte Schreibförderung im sozialwissenschaftlichen Unterricht. In K. Peuschel & A. Burkard (Hrsg.). Sprachliche Bildung und Deutsch als Zweitsprache in den geistes- und gesellschaftswissenschaftlichen Fächern. Tübingen: Narr Francke Attempto Verlag, S. 153-160.
Timmerman, P. & Krabbe, H. (2019). SchriFT II: Messung der Sprach und Fachkompetenz in Versuchsprotokollen. In C. Maurer (Hrsg.) Naturwissenschaftliche Bildung als Grundlage für berufliche und gesellschaftliche Teilhabe. Gesellschaft für Didaktik der Chemie und Physik, Jahrestagung in Kiel 2018 (PDF). Regensburg: Universität Regensburg, S. 791 – 794.
Uluçam-Wegmann, I. (2018). Birinci ve İkinci Dilde Metin Türüne Özgü Yazma: Benzerlikler, Farklılıklar ve Etkileşimler. [Textsortenspezifisches Schreiben in der Erst- und Zweitsprache: Ähnlichkeiten, Unterschiede und wechselseitige Auswirkungen]. In: N. Uzun & Ü. B. Bozkurt (Hrsg.), Türkçenin Eğitimi ve Öğretiminde Kuramsal ve Uygulamalı Çalışmalar. [Theoretische und angewandte Studien zur Vermittlung der türkischen Sprache]. Istanbul: Okan Üniversitesi Yayınevi, S. 37-75.
Uluçam-Wegmann, I. (2017). Federal Almanya’da Türkçe Derslerinin Geçmişi, Yapısı, Alan Dersleriyle Etkileşimi ve Öğrenci Profili. [Geschichte, Struktur und Schülerprofil des Herkunftssprachenunterrichts Türkisch in der Bundesrepublik Deutschland und Möglichkeit der Kooperation des Herkunftssprachenunterrichts mit dem Fachunterricht]. In: Ülper, H. et.al. (Hg.): Türkçe Öğretimi Güncel Araştırmaları. Ankara: Pegam Akademi. S. 1-19.
Wickner, M.-C. (2018). So schließt sich der Kreis. Textsortenspezifische Schreibförderung im Geschichtsunterricht mit dem „Genre Cycle“. Geschichte lernen, 31(182), S. 49-56.